Campagnes, acties en pers

 
 

Aids is nog lang niet dood!

In 2015 overleden wereldwijd ruim 1 miljoen mensen aan de gevolgen van aids. Dat kunnen én mogen wij niet vergeten. Tijdens onze campagne ‘Aids is nog lang niet dood!’, vroegen we mensen daarom om een kaarsje te kopen voor één euro. Op Wereld Aids Dag staken we de kaarsjes aan in de Amsterdam ArenA, het grootste stadion van Nederland met vijftigduizend zitplaatsen. Dit aantal vermenigvuldigd met twintig, is het aantal jaarlijkse aidsdoden in de wereld.

Minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking was aanwezig bij het aansteken van de kaarsjes en tv- programma Goedemorgen Nederland deed live verslag. Foto’s van het evenement haalden diverse kranten en nieuwssites. Ook Omroep Max, RTL en tv-programma Pauw besteedden er aandacht aan.

Op Wereld Aids Dag bereikten we online zeker één miljoen mensen. Via een zogenaamde Thunderclap hint button bereikten we in één keer ruim een half miljoen mensen met het bericht dat aids nog lang niet dood is. Via Facebook deelden bijna negenhonderd mensen onze posts op 1 december en op Twitter werden onze tweets ruim tachtig keer geretweet.

ArtBag

In 2015 ontwikkelden we, in samenwerking met De Kunsthal Rotterdam, een nieuwe ArtBag hint button ,met een ontwerp van Keith Haring. Deze werd in het museum en in onze webshop verkocht.

Ook brachten we een gelimiteerde oplage van de Jean Paul Gaultier beachbag op de markt. RTL Boulevard besteedde aandacht aan de fotoshoot, waarin ambassadeur Nicolette Kluijver naakt poseerde met de tas en aandacht vroeg voor aidsbestrijding.

De reguliere Jean Paul Gaultier ArtBag werd in het Grand Palais in Parijs verkocht tijdens de expositie ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier'. Maar liefst 6.500 ArtBags à €7,50 gingen daar over de toonbank.

 
Leeftijdscategorie 15-45 jaar
De activiteiten die bijdragen aan deze doelstelling zijn onderdeel van de activiteiten die beschreven zijn bij de andere vier doelstellingen.
Dit is 60 procent van het totale aantal nieuwe hiv-infecties in de leeftijdsgroep 15-24 jaar.
De naam ASK verwijst naar Access, Services and Knowledge (Toegang, Diensten en Kennis) uit de Engelstalige titel van het project: ASK (Access, Service and Knowledge): what young people want, what young people need.
Uitgegeven door onze lobbyorganisatie Stop AIDS Alliance en UNAIDS
In 2015 werd middels twee onderzoeken nog meer bewijs gepresenteerd dat PrEP (Pre-Exposure Profylaxis) werkt als bescherming tegen hiv.
De richtlijn die voor het project gevolgd is, schreef voor dat mensen met hiv moesten starten met hiv-remmers bij een CD4-waarde onder de 350. Sinds 2015 is het advies van de WHO om iedereen met hiv, ongeacht de CD4-waarde, te behandelen met hiv-remmers.
De Stop AIDS Alliance is een samenwerkingsverband tussen STOP AIDS NOW! en de International HIV/aids Alliance.
Het Global Fund is wereldwijd een van de belangrijkste financiers van de aidsbestrijding, en wordt door de Nederlandse overheid als zeer effectief instrument beoordeeld.
10-19 jaar
Rutgers heeft de leiding over het project, STOP AIDS NOW! is naast AMREF Flying Doctors, Simavi ,CHOICE, dance4life en IPPF een van de alliantieleden.
We werken hiervoor samen met de jonge Zuid-Afrikaanse productiemaatschappij A Blindspot Productions
International Conference on AIDS and STIs in Africa, december 2015
Health Tomorrow is het netwerk van mensen met hiv in de Ethiopische plaats Godino. Het netwerk brengt mensen met hiv samen en organiseert met steun van STOP AIDS NOW! bewustwordingsactiviteiten in het dorp.
International Conference on AIDS and STIs in Africa, december 2015
1 december
Thunderclap stuurt op één moment namens alle sympathisanten van een campagne een bericht uit op sociale media.
De ArtBag is onze tas met kunstopdruk waarmee mensen de aidsbestrijding kunnen steunen.
Deze ratio geeft aan hoeveel is besteed aan de doelstelling (het realiseren van onze missie) ten opzichte van de totale baten.
Deze ratio geeft aan hoeveel van de totale lasten we besteden aan het realiseren van onze missie. Van iedere € 100 die in 2015 is uitgegeven hebben we ruim € 90 besteed aan het realiseren van onze missie. Ter vergelijking: in 2014 besteedden de grote goede doelen die meededen aan de Transparant Prijs gemiddeld 84,3 procent van de totale lasten aan de doelstelling.
Bron: Juryrapport De Transparantprijs 2015 over het jaar 2014.
Bron: Juryrapport De Transparantprijs 2015 over het jaar 2014.
De stichting bezit het officiële keur voor goede doelen, het keurmerk van het Centrale Bureau Fondsenwerving (CBF). Eén van de eisen van dit CBF-Keur is dat de kosten van eigen fondsenwerving niet meer dan 25 procent bedragen. Er mag dus per saldo niet meer dan € 0,25 worden uitgegeven om € 1 te werven. In 2015 gaf de stichting hier € 0,13 aan uit en bleef daarmee onder de grens die het CBF stelt.
We vinden het belangrijk dat er zoveel mogelijk geld naar onze projecten gaat. Daarom streven we ernaar de kosten van beheer en administratie zo laag mogelijk te houden. Ons doel is om deze kosten te beperken tot tussen 3 en 6 procent van de totale lasten.
Bron: Juryrapport De Transparantprijs 2015 over het jaar 2014.
Bron: Juryrapport De Transparantprijs 2015 over het jaar 2014.